VAHINKOTARKASTUS

Auto vaurioitui kolarissa. Mitä kaikkea nyt pitää tehdä? Mihin pitää ilmoittaa? Nyt taisi tulla kallis paukku? Voiko autolla enää ajaa? Sinulla ei ole mitään hätää, me olemme täällä apunasi.

Varsinkin ensimmäistä kertaa kolariin joutuneella voi olla ajatukset sekaisin ja paljon kysymyksiä. Vaikka kolareita tapahtuu päivittäin, ovat ne silti ikäviä ja monille täysin uusia tilanteita, jotka vaikuttavat pahemmilta kuin ovatkaan. Epävarmuus tällaisissa poikkeustilanteissa on normaali ja inhimillinen tunne.

Tällä sivulla ohjeistetaan, kuinka toimia vahingon sattuessa. Saat myös tietää, kuinka asiat vahinkotilanteissa etenevät.

RJV:n historiaan sisältyy lukuisia ja lukuisia kolaritapauksia, jotka on aina saatu tavalla tai toisella ratkaistua. Monet asiakkaat ovat saaneet kaipaamansa avun, kun asia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Kokemusta näistä tilanteista riittää paljon.

Jos haluat hoitaa asiat nopeasti, soita meille

Ellet tiedä kuinka toimia, ja haluat asiat ripeästi eteenpäin, niin

  • soita meille numeroon: 010 425 0100 tai
  • laita sähköpostia: asiakaspalvelu@rjv.fi tai
  • tule käymään Herttoniemen yritysalueella osoitteessa Mekaanikonkatu 7.

 

Tavoitat meidät arkisin kello 07.00 – 17.00.

Henkilökuntamme neuvoo sinulle seuraavan vaiheen, ja asiasi lähtee etenemään. Tarvittaessa saat apua vahinkoilmoituksen täyttämiseen tai voimme täyttää sen korjaamolla yhdessä. Jos haluat vielä perehtyä asioihin omatoimisesti, jatka lukemista eteenpäin.

Tee vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöösi

On tärkeää selvittää omalta vakuutusyhtiöltä, korvaako se syntyneen vaurion korjauksen, ja lisäksi pitää tehdä vahinkoilmoitus. Vakuutusyhtiö ei korvaa vaurion korjauskustannuksia ilman vahinkoilmoitusta.

Jos vaurion aiheuttaja on toinen osapuoli, tällöin korvausta tiedustellaan hänen tiedoillaan hänen vakuutusyhtiöltään. Tämä on yksi syy, miksi on tärkeää ottaa muiden kolarissa olleiden osapuolten yhteystiedot talteen.

Korjaamon ja vakuutusyhtiön yhteistyö

Korjaamolle tärkeää tietoa on se, että tarvitseeko korjaamon olla yhteydessä vakuutusyhtiöön. Tämä tieto vaikuttaa siihen, miten korjausprosessi etenee. Korjauksen maksaja eli vakuutusyhtiö päättää, kuinka haluaa vaurion korjauksen suhteen toimia. Tätä päätöstä varten he tarvitsevat autokorjaamon korjauskustannuslaskelman ja raportin vaurioista.

RJV Autohuolto on sopinut vakuutusyhtiöiden kanssa toimintatavat, joilla varmistetaan, että korjaustyö voidaan aloittaa ilman turhia viivytyksiä. Meillä on käytössä WinCABAS -korjauskustannusten laskentaohjelma. Se on korjaamoiden ja vakuutusyhtiöiden käyttämä ohjelma, jolla varmistetaan oikea kustannusarvio ja nopea korjausluvan saanti sekä korjaustyön aloitus.

Kopioi tästä itsellesi muistilista

  • vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön
  • auton tuominen korjaamolle
  • vahinkotarkastus (korjaamo tekee)
  • kuvat ja kustannusarvio vakuutusyhtiöön (korjaamo tekee)
  • auton korjaus (korjaamo tekee).

Yleispätevät toimintaohjeet

1. Tee vakuutusyhtiöllesi vahinkoilmoitus ja ole yhteydessä heihin.

Vakuutusyhtiösi ohjeistaa sinua heidän toimintatapojensa mukaisesti. He haluavat joko lisätietoa, kuten kuvia ja kustannusarvion, tai suostuvat korvauksiin tai kieltäytyvät korvaamasta vahinkoa. Useimmiten vakuutusyhtiö haluaa vähintään korjauskustannusarvion. Heidän toimintatapansa voivat poiketa tästä ohjeistuksesta, joten tämä vaihe kannattaa tehdä nyt ihan ensimmäiseksi.

2. Ota meihin yhteyttä vahinkotarkastusta varten.

Ota meihin yhteyttä soittamalla, sähköpostilla tai tule käymään paikalla. Saat tarvittaessa neuvoja myös vahinkoilmoituksen täyttämiseen. Ajoneuvollesi suoritetaan vahinkotarkastus ja korjaukselle lasketaan kustannusarvion. Mikäli vakuutusyhtiösi haluaa vaurioista lisätietoa, lähetämme heille kuvat vaurioista sekä kustannusarvion korjauksesta.

3. Vakuutusyhtiö päättää, korjataanko vai lunastetaanko ajoneuvo.

Mikäli vakuutusyhtiö hyväksyy korjausehdotuksen ja antaa korjausluvan, varaamme sinulle ajan ajoneuvosi korjaukseen. Mikäli vakuutusyhtiö toteaa, että ajoneuvon korjauskustannus ylittää sen nykyisen arvon eikä ajoneuvoa korjata vaan se lunastetaan, niin asia siirtyy sinun ja vakuutusyhtiösi väliseksi. Usein vakuutusyhtiö maksaa asiakkaalle kertakorvauksen ajoneuvon lunastamisesta, ja ajoneuvo jää meille odottamaan, kunnes vakuutusyhtiö kuljettaa sen romutettavaksi.